Vapaudesta / 30.11.2020
Oletteko kuulleet vertauskuvallista
tarinaa paholaisesta, joka kulki muutama askel ihmisen takana tämän
elämänpolkua tarkkaillen? Äkkiä ihminen näytti löytävän maasta jotain. Hän
poimi sen kuin aarteen, pisti poveensa ja kiirehti valaistuneena eteenpäin.
Paholaisen ystävä kysyi silloin, näitkö mitä tuo ihminen poimi maasta? Näin
kyllä, vastasi paholainen, siinä ihmislapsi löysi hitusen totuutta. Hitusen
totuutta! Mutta sehän on vaarallista! Etkö aio estää sitä, kysyi ystävä? Voi en
ollenkaan, sanoi paholainen, sillä kun hän valjastaa siitä opin ja määrittelee
sille metodin, ei se enää ole vaarallinen. Se on jo kuollut.
TAOn kevään ensi-illassa, Steve Tesichin
Open Road Show, näyttämöllämme kaikki on vertauskuvallista. Tässä
apokalyptiseen lähitulevaisuuteen sijoittuvassa maailmassa tehdään moraalinen
ihmiskoe vapauden käsitteen ympärillä. Liberaalin vapauden toteutumisen
kirkkaimpana johtotähtenä olemme tottuneet pitämään amerikkalaista
yhteiskuntaa. Eteeni ei ehkä voisi tulla ajankohtaisempaa nykydraamaa nyt kun elämme
kuitenkin "amerikkalaisen unelman" irvikuvakseen muuttumisen aikoja. Sen
lisäksi, että siinä tehdään matkaa kuvitteelliseen Vapaiden Valtioon, siinä
tehdään ehdan road movie -elokuvagenren tapaan päähenkilöiden sisäisen kasvun
matkaa kohti henkilökohtaista vapautta.
Liberaali
demokratia lepää siinä perusarvossa, että yhteiskunnan tehtävä on luoda
puitteet, jossa kansalainen saa toteuttaa vapauttaan ja saa koko yksilöllisen
potentiaalinsa käyttöön. Vapaus sisältää kuitenkin tunnetusti monia paradokseja.
Turvatakseen vapauden ideaaleja kuten sanan- kokoontumis-, mielipiteen-,
uskonnon-, yhdistymis-, sopimus-, elinkeino- tai lehdistönvapauksia
vallanpitäjät joutuvat asettamaan niille usein joitain toisia intressiryhmiä
riistäviä reunaehtoja. Toisaalta myös erilaisiin identiteettikupliin polarisoituneet
ihmisryhmät ajavat kiihkeästi vapauttaan toteutua tasa-arvoisesti. Ylevä
tavoite sisältää vaaran, että nämä toiseutetut vähemmistöt itse tiukalla
identiteettinsä rajaamisella ylläpitävät toiseutta ja omaa orjuuttaan. Tekeekö
identiteettien kuten uskonnon, ihon värin, etnisyyden, sukupuolen tms. tiukka
määrittely ihmisenä olemisen yhteisten nimittäjien,
inhimillisyyksien, unien, unelmien, pelkojen ja haaveiden jakamisen
mahdottomaksi?
Kun Open Roadin Vapaiden
ideaalivaltioon matkaaville päähenkilöille alkaa käydä selväksi, että tie määränpäähän
johtaa korkeintaan huulille, marssittaa näytelmäkirjailija yllättäen matkaajien
esteeksi toisen tulemisensa lunastaneen Jeesus Kristuksen. Tässä kohtaa
vapauden teema tekstin metaforisessa maailmassa tekee siirtymän ulkoisten
vapauden puitteiden tarkastelusta sisäiseen. Mistä kaikesta orjuudesta
nykyihmisen pitäisi vapautua, näytelmä tuntuu kysyvän?
Ulkoiset rajat menettävät merkityksensä,
kun ihminen pakotetaan tuijottamaan omaan sisäiseen vankilaansa. Ihmisen
tyydyttämättömät tarpeet, addiktiot, mielihyväkulttuuri, kapitalistinen
manipulaatiokoneisto, ihmisten traumamenneisyys, mielen suojautumiskeinot,
kompleksit, neuroosit, väkivaltaisuudet, erilaiset aatekonstruktiot ja
idealismit, kuten uskonnot, sanelevat valintojamme ja automaattiohjaavat
käyttäytymistämme.
Ymmyrkäisenä juutalaiskirjailijan
ratkaisusta hätäpäissäni googlasin hakusanoilla "Jeesus Kristus, vapaus". Koska olen ymmärtänyt, että Jeesusta
kutsutaan yleisesti myös "vapahtajaksi", tuntui merkitykselliseltä käsittää,
mitä kirjailija on tarkoittanut marssittaessaan puhumattoman ja ainoastaan
Bachia sellolla soittavan Jeesuksen päähenkilöiden Vapaiden Valtioon
sisäänpääsyn esteeksi. Google tarjoili eteeni lukuisia uskonoppineiden
artikkeleita, joissa kerrotaan mitä Jeesus on puhunut vapaudesta ja miten näitä
metaforisia puheita pitäisi tulkita. Mutta mitä vapautta se on, että teorioilla
joku määrittelee minulle sen mitä Jeesus tarkoitti vapaudella?
"Mitä vapautta se olisi, jos ihmisten
kuuliaisuus olisi ostettu leivällä", vastaa Jeesus saatanalle, joka ehdottaa
Jeesukselle kivien muuttamista leiviksi seuraajien koukuttamiseksi? Steve
Tesich tuntuu ehdottavan, että aina silloin tällöin ihmiskuntaan ilmestyy
valaistuneita, jotka löytävät hitusen totuutta. He yrittävät saada meidät
näkemään omat sisäiset kahleemme ja kertovat meille vapauden mahdollisuudesta
ilman ulkoista sijaisvapahtajaa, pelastusta, jossa kukin on (valinnoillaan) oma
pelastajansa. Tesichin mykkä Jeesus ehdottaa, että sisäinen vapaus voidaan
saavuttaa tässä elämässä, tämän maan päällä ilman teorioita, seremonioita,
katumusharjoituksia, ilman uhraamista, ilman pappeja ja uskontokuntia tai
suuntauksia, ilman pyhimysten välitystä, ilman ihmisen määrittämien jumalien
armoa. Ja mieluummin ennen ennen kuin Hän taas saa seuraajia ja opetuslapsia, jotka riitelevät sanoman
nyansseista, riitelevät ja sotivat ja muokkaavat sitä uudelleen aina "ajan
hermoon" sopivaksi. Se jäsennellään helposti pureksittavaksi, organisoidaan ja
teoretisoidaan massoille mukavaksi. Sen ympärille syntyy kirkkoja ja lahkoja ja
sen teoriaa opiskellaan kouluissa ulkolukuna. Valaistuneen sanomasta, totuuden
hitusesta, tulee pelkkä umpiopakattu fossiilinen ajatus ja vapautuksen oppi
itsessään muodostuu ihmiselle vankilaksi.
Todellinen sielun vapaus alkaa pysähtymisestä,
hitaasta kääntymisestä ja omien vaarallisten sisäisten ajatusrakennelmien näkemisestä.
Vapaus
on siis mahdollista. Ja vapaana voi myös löytää hitusen totuutta. Jopa
valaistua.