Eki ja Reiska with love
Koiran sydän / touko 2018
Rakastuin Ekiin ja
Reiskaan jo vuonna 2010 pienessä savulta haisevassa kyläkoulussa
Pohjois-Karjalan syrjäkylillä. He pärähtivat sinne katsastamattomalla
kiertueautollaan ja esittivät oman versionsa Tsehovin Kolmesta sisaresta. No,
esitys ei luonnollisesti mennyt ihan putkeen. Siitä asti olen kuitenkin
haaveillut, että löytäisin tekstin, joka innostaisi heitä valmistamaan kanssani
esityksen.
Bulgakovin Koiran Sydän esittelee satiirin
keinoin mielenkiintoisen ajanjakson Neuvostoliiton historiasta. Siinä uusi
sosialistinen maailmanjärjestys ei oikein ole päässyt vauhtiin ja vanha feodaalinen
järjestys pitää vielä eduistaan ja oikeuksistaan kynsin ja hampain kiinni. Tämä
synnyttää kaikenlaista absurdia komiikkaa. Novellissa yhteen törmää kaksi
samaan yhteiskuntaan kuuluvaa todellisuutta joilta puuttuu keskusteluyhteys ja
lähestulkoon kaikki yhteiselämän mahdollisuudet kielestä ja historiallisista
faktoista lähtien. Analogia Suomen poliittisesti kahtia jakautuneeseen
tilanteeseen on ilmeinen. Populistiset liikkeet, yksinkertaistamalla politiikan
monimutkaisia sisältöjä, myyvät äänestäjille helppoa bulkkikrääsää suoraan
varastosta, kun perinteiset puolueet vasta yrittävät sihdata mittatilaustyön
lankaa neulansilmään. Molemmat linnoittautuneina omiin asemiinsa vailla
keskusteluyhteyttä.
Demokratian ytimessä on riita, nimittäin
intressiristiriita. Myös draaman ytimessä on riita tai konflikti. Eki rakastaa
venäläistä taidetta, Reiska amerikkalaista viihdettä. Yhteentörmäys näyttää
väistämättömältä. Taiteella on kuitenkin taipumus löytää yhteenkuuluvuutta
sellaisistakin elementeistä, joita harvoin tulee törmäyttäneeksi. Siksi taide
synnyttää uutta, ennalta arvaamatonta tietoa ja todellisuutta. Myös
politiikassa voitaisi ottaa oppia siitä. Ja vaikka nauraa räkäposkella sille!
Rätti / huhti 2018
Minun Jumalallani on suunnattoman railakas huumorintaju. Muutama vuosi sitten sisäsiisti elämäni oli umpikujassa. Elin epävakaaksi muuttuneen ihmisen rinnalla vuoristoradankaltaista ihmissuhdetilannetta, jossa vuoroin täytyin valtavalla toivolla vain saadakseni seuraavassa hetkessä irvokkaan rätin naamalleni. Elämäni oli vuosia itse itseään toistava luuppi vailla ulospääsyn reseptiä.
Piinani oli kirjaimellisesti viedä minulta hengen. Hirttäydyin kuin hukkuva koskessa sanaan "toivo". Nyt tiedän jo, että toivokin voi olla tyhjää. Sen sisältö voi olla merkityksetöntä kissa-videota ja heppa-selfietä, eikä sen lumevaikutuksella ole enää tehoja. Kyselin oppineilta sielunhädissäni, että ei kai toivo olla demoni? Voi, jos teet siitä semmoisen, oli vastaus.Toiset sanoivat, että "toivon" voi sekoittaa "toiveeseen". "Toive" on ihmiskäden vallassa, mutta "toivo" on jotain suurempaa minusta, tahdostani tai aikataulustani riippumatonta ylimaallista asioiden järjestymistä. Ja että minun pitäisi "päästää irti" siitä ja antaa itseni vajota pohjamutien hautaan.
Puristin tätä toivoksi luulemaani toivetta kuin rättiä, herutin viimeistä tippaa niin että rätti jo itki. Toiveesta tuli riivaajani. Ruokin sitä kuin laboratoriorottaa. Pidin sitä juuri ja juuri hengissä, että se olisi minulle uskollinen ja väittäisi olevansa toivo - se juuri, yksi kolmesta suuresta!Pääsiäisviikolla viime keväänä oli tullut aika. Katselin pahaa aavistamattomana Lasaruksen kuolleista herättämistä esittävää ikonia. Äkkiä tunsin, kuinka rinnastani avautui ovi ja tämä loppuun puserrettu rätti lompsi minusta ulos ja hävisi kuvaan. Rätti asettui suvereenisti Lasaruksen naamanpäälle kuin kuolinnaamio. Samaan aikaan ikonista irtautui jotain. Se ei ollut ainetta. Pikemminkin tietoa. Se astui samasta ovesta sisääni. Siinä tapahtui jonkinlainen ihmeellinen vaihtokauppa. Tunsin vajoamisen alkaneeksi.Minulla ei ole minkäänlaisia valtuuksia arvioida Taivaan Isän tapoja toteuttaa suunnitelmiaan. Huumoriksi koen sen, että rätistä luopuminen ei mitenkään olisi ollut mahdollista, ellei tielleni olisi juuri ennen ikoniin sulautumista astellut ihminen, joka oli jo käynyt pohjalla. Hänen selkäänsä menneen elämän likaisilla neuloilla raavittuihin tatuointeihin pystyi eksymään, kuin Hieronymos Boschin tauluun, mutta niihin liittyi myös julistus, jonka nimi oli armo. Ja ylösnousemus. Sillä ainoastaan se, joka on käynyt alhaalla voi olla matkalla ylös. Ja sinne hän totisesti oli matkalla. Hän ojensi minulle kätensä ja kertoi, että siellä pohjalla hauta oli jo tyhjä.
Viinipuun oksa / marras 2017
Minulla on ystävätär, joka
kieltäytyy kertomasta lapselleen satuja. Hän haluaa kasvattaa lapsen
konkreettiseen maailmaan. Että lapsi, olkoon vaikka Pekka, oppisi pelaamaan
tämän yhteisesti näkyvän maailman pelimerkeillä. Että menestyisi. Että olisi
onnellinen tässä, mitä on. Että ei eksyisi sinne, mitä ei voi hallita.
Ystävättäreni halusi säästää lapsensa harhoilta,
pahoilta unilta ja hengen heilunnalta. Itse hän perustaa maailmankuvansa
laskennallisesti määriteltävään näkyvään todellisuuteen. Ja tilastoihin. Ja
sehän on tilastoissakin laskettu, että runoilijat sairastuvat helpoiten
mielensairauksiin. Huolehtivana äitinä hän halusi eliminoida Pekalta kriisin
mahdollisuuden.
Tiesittekö, että runouden on sanottu lisäävän
itseoivallusta joskus jopa paremmin kuin nk. itsehoito-oppaiden. Itselläni oli
avioerokriisissä vaihe, jossa kastelin joka ilta Sirkka Turkan "Tule
takaisin pikku Sheba" -runokirjan lehdet tahmeiksi eritteilläni. Olin toki
lukenut myös kaikki uusimmat avioero-oppaatkin. Niistä opin "kuinka
palikka kerrallaan rakennan tietä kohti uutta omaehtoista elämää pitkän liiton
jälkeisessä tyhjiössä".
Jos alat ajatella Sirkka Turkan lauseita, niissä
ei ole mitään järkeä. Ne ei kerro avioerosta, eikä juuri paljon mistään
muustakaan konkreettisesta. Silti niiden lohtu oli paljon syvempää kuin
yhdenkään erokirjan. Runouden sanat, lauseet, kielikuvat ja niiden väliin jäävä
maisema, liikuttivat minussa sisäisiä kokemuskenttiä, joita en tiennyt olevan
olemassakaan. Sillä joskus lohdun pitää myös hallitsemattomasti sattua!
Ei runollinen kieli avaudu aina minullekaan.
Oman loputtoman uskonkriisini ytimessä on metaforinen lause: "Kristus on
viinipuun oksa". Tiedän, että se on avain mahdollisiin maailmoihin mutta
lukko on hukassa. Yritän silti:
Pekka kasvaa aikuiseksi. Hänellä on loistava
käsityskyky näkyvän maailman mekanismeista, mutta kokee uskonnot vieraiksi.
Hänestä kasvaa siis uskonnoton. Hänen lempitaulunsa on Holbeinin "Kuollut
Kristus", jota hän esittelee ystävilleen tauluna "joka saa sinutkin
menettämään uskosi". Kristus on siinä juuri nostettu ristiltä. Pöydällä
makaa verinen ihmisen ruumis, silmät ovat hieman auki, jäsenet kangistuneet.
Ruumiissa ei ole mitään pyhää, ei mitään lupausta lunastuksesta, se on mätänevä
ruumis.
Silti Pekkaa kalvaa jokin sanomaton levottomuus.
Hänen käsityskykynsä ei jotenkin tunnu tavoittavan ydintä hänen kritisoidessaan
runoilijoiden kristinuskoa. On kuin he puhuisivat alati jostain muusta tai eri
kielellä. Ikään kuin häneltä puuttuisi jotain. Kuin olisi amputoitu.
Tai kuin hän olisi puusta katkaistu oksa.
VALKOINEN PEURA ON FRIIKKIYDEN YLISTYS / tammi 2017
Esitys
jonka tulette Kajaanin kaupungiteatterin näyttämöllä näkemään ei ole Erik
Blombergin elokuvan Valkoinen Peura. Ennakko-oletus katukohtaamisissa kuitenkin
elää sitkeässä. Vanhempi väestö odottaa innoissaan näkevänsä Piritan tarina
vihdoinkin myös näyttämöllä. Nuoriso taas pyörittelee silmiään; ketä voi
kiinnostaa 50-luvun romantisoitu ja nostalgisoitu Lapin kuvaus teatterissa,
joka jo itsessään välineenä on "so last season".
Minusta Valkoisen Peuran
tarina on mitä ajankohtaisin monella saralla. Se ei turhaan ole klassikko. Se
painii samassa sarjassa muiden vahvojen "nais-myyttien" joukossa,
jossa nainen muuttuu eläimeksi . Sudenmorsian Aalo muuttuu sudeksi, Pohjan akka
Kalevalassa petolinnuksi tai inuitien myytissä nainen hylkeeksi jne.
Nainen hakee sukupuoltaan ja
identiteettiään muuttuvassa maailmassa. Sen rakennusaineita kammetaan myös
animistisesta ja myyttisestä ulottuvuudesta. Maailma on nyt kuitenkin
ratkaisevasti eri kuin 1952 Erik Blombergin elokuvan aikoihin. Piritan tarina
sellaisenaan ei riitä uskottavaan analyysiin maailmankuvastani. Näyttämölle on
rakennettava nykytodellisuus, jota vasten identiteetin etsintä heijastuu.
Olen ohjaajana aina etsinyt
tapoja jotka katsojan uneen tuudittamisen sijaan herättäisi heidät nousemaan
barrikaadeille. Mikä maailma sitten nyt on? Mitä vastaan voi nousta Valkoisen
Peuran tarinalla?
Kolonialismi ei suinkaan ole
päättynyt siirtomaavaltopolitiikan loputtua. Elämme maailmanjärjestystä, jossa
useat erilaiset vähemmistöryhmittymät on siirretty valtakeskiöstä syrjään
talouden eteenpäin menemisen hinnalla. Energiateollisuuden jalkoihin tallaamat
alkuperäisväestöt, suurvaltapolitiikan uhreina maahanmuuttajat, valkoisen
heteronormatiivin syrjäyttämät vammaiset ja seksuaalivähemmistöt tai muuten
vaan friikit, tehotuotantovaatimuksen eläimet ja kasvit. Sanalla sanoen kaikki
te hirnuen kaipaavat. Tai tuntosarviaan rapistelevat. Tai sukupuoleltaan
epäselvät. Tai kaikenaikaa kiimaiset karhunkaltaiset. Tai uduissa ja usvissa
oleskelevat oliot. Te alati leiriytyjät. Valkoinen Peura on omistettu teille!
Valkoinen peura problematisoi
nykytodellisuuttamme joka perustuu vähemmistöjen alistamiseen ja jossa
länsimainen hyvinvointi perustuu "toisten" riistämiseen. Joka unohtaa
että näillä vallattomien, sorrettujen vyöhykkeillä, jossa nainenkin on joskus
ollut yhteisön alistamana Piritana, olisi meille kuitenkin jotain elintärkeää
opetettavaa. Ei tarvitse valloittaa uusia universumeja kun ihan lähipiirissämme
elää aivan uusia kielioppeja, outoja todellisuuksia, joissa piilee valtavasti
elämänjanoa, kipua ja kärsimystä. Sanalla sanoen uutta tietoa! Teatteriesitys
pystyy liikkumaan näillä reuna-alueilla ja myötäeläen nostamaan valokeilaan
siellä elävää tietoa, joka koneistolle epärelevanttina on kenties unohdettu ja
jonka menettäminen saattaa uhata äkkiä koko planeetan tulevaisuutta.